الجمعة، 20 مارس 2009

أعلى درجـــــات العشـــق؟؟؟


أروع إحساس, بل اقسى وأصعب احساس.

أن تحب شخصا ما.تحبه بصدق من كل قلبك

تحبه لدرجه كبيره,أنت بذاتك غير قادر على وصفها.......

تحبه بكل ماتحمله كلمه( حب )من معنى.......

تحبه لدرجه أنك غير قادر على العيش بدونه...

تحبه بكل ماهو عليه.......

بل والأكثر أن تحب مساوئه وعيوبه...

ويرتفع احساسك اكثر واكثر حينما تراه....

وتتمنى لو ان تقترب منه وتصارحه وتخرج كل مافي قلبك تجاهه

تخبره أنه اصبح أنت...

تتمنى,,,

لو يحالفك الحظ ولو مره واحده في حياتك

تتمنى الوقوف امامه..تقف طويلا ..أنت لاتفعل شئ سوى النظر اليه

نعم تنظر إليه كثيرا لأنك فعلا مشتاق إاليه....

ويكفيك أنك تشعر أنك بجانبه...

تشعر به بالقرب منك..

ويتضاعف إحساسك وتزداد نبضات قلبك حينما تتلاقى العيون

في كل مره تراه,,,,,,

تسال نفسك مئات المرات أتخبره بما تشعربه تجاهه

ام أنك تفضل الكتمان أو الإنتظار..

بل الأغرب من ذلك أن تجده قد حقق لك ماكنت تنتظره

نعم,,,ولأول مره تصبح أنت من أنصار القدر

فقد أخبرك بما كنت تتمناه

أخبرك انك أصبحت كل حياته...

أخبرك انه يحمل لك من المشاعر مالا يستطيع قلبك تحملها؛

نعم من احببته قد احبك.فعلا أحبك من كل قلبه

بل وقد صارحك بمشاعره تجاهك

وبكل رقه..بكل رقه أخبرك انه لايفعل شئ سوى التفكير فيك

وأنك اصبحت كل حياته.وانه لم يعد قادر على كتمان مشاعره.

لأن مشاعره تأبى الكتمان.. يخبرك بكل هذا.

.وأنت لاتصدق ماجرى.بل وقد تشعر أنك تعيش حلماً

ولكنها حقيقه,, بل وأروع حقيقه قد عرفتها.

تتمنى وقتها لو تبكي...تبكي كثيرا وتطيل النظر في عينيه

وتبوح له بكل ماتحمله من مشاعر له..تظل بجانبه طويلا

وتتمنى أن لا تفارقه..فأنت فعلا مشتاق إليه....

تتمنى ان تخبره بكل ماعشته بمفردك..تتمنى لو تخرج مافي قلبك من جراح,

وترميها على كاتفيه...ولم لا؟؟

فأنت اصبحت هو....

تتمنى أن تخبره بكل رقه أنك تحبه..تحبه بصدق

تحبه جدا ..تخبره انك لاتستطيع العيش بدونه..

تخبره ان حياتك بدونه ليست حياه....

تخبره انك حلمت به كثيرا..وغضبت منه كثيرا

تتمنى لو يتوقف بكما الزمن عند هذه اللحظه

يتوقف الزمن لدقائق فقط ..وأنت بجواره....

ولكنك لا تستطيع قولها..تتمنى ان تقولها

تتمنى ان تخبره بأنك تعشقه....ولكنك لا تستطيع

وفي كل مره تراه فيها,,

ومع كل نظره تجمع بينكما يتضاعف حبه بداخلك اكثر..

.ترهقك هذه الكلمه كثيراً...

تتمنى لو يأتي الوقت الذي لايفارقك مدى الحياه..

ولكنك لاتستطيع...

لاتستطيع..

(لأنك حينها وصلت لأعلى درجات العشق)


هناك 26 تعليقًا:

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

رغم اني مش فهمت النهايه (اخر سطر) ورغم إني مش قريت عن الاحاسيس دي من فتره طويييييييله ... إلا إن البوست شدني جدا

وفكرني بقصيدة ((كان في صمتي كلام)) وبالظروف اللي اتكتبت فيها وبالناس اللي دايما احب اشوفهم كده من غير ما يكون بيني وبينهم اي حاجه
ناس كده ترتاح وتحس بروحك زي الطير لما يعدوا من قدامك أو تشوفهم صدفه أو تكلمهم كلمتين بس وتلاقي الحوار انتهى

الناس دي بجد رغم إنهم قليلين في حياتي إلا اني بلاقي لها طعم تاني وهما موجودين _زي العصافير كده بتغني لك ومش منتظره منك حاجه (بلا أي مصلحه).. فيهم بنات وفيهم صبيان عشان مش اتفهم غلط_

ميرسي على الكلام الحلو ده يا منار اللي لمس موقف حصل لي انهارده بالظبط .. سعدت بالتجوال في رحاب مدونتك ولو لدقائق بسيطه

ومتنسيش تصلحي الأخطاء النحويه ههههههههههههههه

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
romansy يقول...

الصمت احيانا يعبر عن ما بداخلنا
يعبر عن سر كامن فينا
قد قالته العيون
قد احسست به قد عشقته
ولكن ان لم تتحدثى فقد قالها القلب وقالتها العين قبلك
وقد فهمها قلبه وفهمتها عيناه

Beram ElMasry يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عزيزتى الغالية ،انت ام اليوم او غدا ، فكل عام وانت بخير فى عيد الام ، وان كنت تتمنين لطفلك ان يحيا امنا فلقنيه ان الاسرائيلى شر كله ، فلا يامنه برهة ، ولا يسالمه مدى الحياة

يهودى يعنى حنش احسن دوا تقطعوا راسه
كلام نقوله لنسلنا نطبعوا فى كتابه وكراسه
لك تحياتى والسلام عليكم ، ولا سلام مع اليهود
بيرم المصرى

بـسـمـــة صـــــلاح يقول...

بجد معاناه
ربنا يجمع كل حبيب بحبيبه على الخير يارب
وبعدين ياهانم فينك مش ظاهرة المزاكرة اخداكي ولا ايه يابنتي
على العموم لما تقرري تقعدي على الميل قوليلي اوكي
سلام ياعسوله
رايحه اشوف البوست بتاعك اللي فت

فشكووول يقول...

يا سلام عليك يا شباك موارب وعلى حلاوة كلامك
ايه الاخلاص دا كله
وايه الحب دا كله .. ربنا يوفق كل المحبين

الموضوع بقى يا شباك موارب ان فيه شعب اسمه شعب الامازيغ وانا بعرف الناس بيه لان احنا ما عندناش فكره عنهم وخلاص
تحياتى

منــار فايد يقول...

د/فلافيو
مرسي جدا على مرور حضرتك...

انت كنت مخطوف ورجعت ولا ايه؟؟؟

مبسوطه اوي ان الكلام عجبك وطلعلك كمان مواقف معاه..

تاني حاجه بقى مالكشي دعوه بالاخطاء النحويه...
لاحسن اعملك حظرك تجول في مدونتي
هههههههههههههههههههههههههه

منــار فايد يقول...

رومانسي

سعيده جدا جدا بمرورك عندي..وانا رحت المدونه بتاعتك عجبتني جدا جدا

احساس رائع..
ويارب تفضل رومانسي كدا علطول

منــار فايد يقول...

beram el-masy

متشكره جدا لمرورك

منــار فايد يقول...

بسمه صلاح

ايه يابسوم انتي اللي فين يابنتي
من ساعت ماعملتي نيولوك للمدونه بتاعتك وانتي ماحدش قدك..

اعذريني مش بدخل كتير

عشان بجد عندي امتحانات غبيه

بس ولا يهمك ان شاء الله باستمرار ادخل المدونه بتاعتك...
وماتنسيش احنا بينا كتير حاجات مشتركه

منــار فايد يقول...

faskool

الكلام ده والله اتكتب الساعه تلاته الفجر
وبعدين صحيت تاني يوم ظبطته وقلت انزله على المدونه...


سعيده جدا بمرور حضرتك عندي
واوعدك اقرا موضوعك كويس

محمود ابوالعزم يقول...

بوست جامد يامنار
جامد جدا
مش مجامله والله
تسلم ايدك

أبو العريف يقول...

جميل قوي يا دكتوره

فعلا احيانا السكوت بيبقي بيعبر اكتر من الكلام
لان الواحد لو قال اللي جوام مش هيقدر يوصل كل اللي جواه فيبقي السكوت احسن

ادم المصرى يقول...

بجد بوست هايل وبجد انا من الناس الى بتحترم وتقدر السكون

كشيئ اساسى فى خلوقيات البنى أدم

مدونتك جميله جدا

منــار فايد يقول...

دكتور ابو العزم
متشكره جدا جدا لمرور حضرتك
انا عارفه طبعاانك بتقول رايك تماما بدون اي مجامله....

منــار فايد يقول...

ابو العريف
بحب جدا مرورك وارائك عندي...
واخر بوست انت منزله جميل اوي...

منــار فايد يقول...

ادم المصري.....


لو مدونتي بجد عجبتك ده من حظي
متشكره جدا لمرورك

غير معرف يقول...

ايه ده يامنار
البوست مش جامد دا تحفه وجامد طحن
ماكنتش اتخيل ان كل دا يطلع منك
سلمت يداكى

منــار فايد يقول...

فاطمه سليمان

مش معقول بجد انتي اخيرا تنازلتي وحطيتي رد في مدونتي

الله يخليكي يافاطمه طبعا دا اقل حاجه عندي
هههههههههههههه


متشكره جدا على المرور

شبه إنسانه .....( سهوره ) يقول...

ميرسى جدا يا منار على البوست الجامد ده
بجد أروع حاجه فيكى انك بتكتبى من قلبك
باحساسك
وده شىء قليل فى زماننا ده
زى ما قلتى أعلى درجات العشق
انتى من اعلى درجات الاحساس
وبشكرك على مرورك دايما

سهوره

منــار فايد يقول...

ساظل اشبه نفسي بالانسانه
سهر مرسي اوي لمروك
انا ببقى مبسوطه اوي لما يكون مودك تمام وبتضحكي....

دمتي صديقتي

ايام زمان يقول...

يااااااااااااااه
انا اتاخرت اوي كدا في الرد
معليشي يامنار انا كان عندي مشاكل في الاب توب
وعلى ماتصلح...
من اجمل ماكتبتي بجد...
كلام عادي جدا مش شعر ولا حاجه بس سبحان الله انا حاسه انه وصلي اوي.حاسه ان المعنى كمان وصل لكل الناس اللي ردت..
فكرني البوست ده بحاجه كنتي كتبتيها وانتي في ثانوي وجبتيها وريتهالنا.اكيد عمرك ماهتنسيها ولا هتنسي اللي حصل يومها لما المديره شافت الكلام مكتوب في كشكولك واللي عملته فيكي يومها
كنا عايشين في تخلف
بس انتي وحشتيني مووووووووووووت

ايام زمان

غير معرف يقول...

كلمات رقيقه جدا جدا
بالغه في التعبير والوصف


من كتبها فانه يعيش اجمل قصص الحب ولحظاته
وهذا ماورد في كتاباته واستطاع نقل احاسيسه الينا بصدق وشفافيه..

بعد التجول السريع في مدونتك
اعجبتني كلماتك جدا
باسمي انقل اليكي اعجابي الرائع بها
ولا انكر اخر كتاباتك فهي غايه في الرقه

منــار فايد يقول...

ايام زمان
ولا يهمك خالص اهم حاجه انك رديتي برضو
وحشاني جدا
ونفسك اشوفك بقى

ليه بس كدا الفضايح اللي انتي بتقوليها دي
خلي الطابق مستور....
بس فكرتيني بيها وانا كنت نسيت اللي حصل ده فعلا

وعلى فكره. المديره كان معاها حق برضو انا زودتها حبتين في الكتابه

دمتي صديقتي

منــار فايد يقول...

غير معروف
مرسي جدا لمرورك عندي
ضحكتني اوي اللي كاتبها
(باسمي انقل اليكي اعجابي.......)

Unknown يقول...

(ولكنك لاتستطيع...
لاتستطيع..
(لأنك حينها وصلت لأعلى درجات العشق)
الجزءالاول للكلام لا يصدر الا عن (عاشقة حقيقية)
فهل انتِ عاشقة يادكتورة منار)ِ
وهل الوصول لاقصى درجات
العشق يجعل البوح
بالمشاعر مستحيلا!
تحياتى للكلمات الصادقة