الخميس، 12 مارس 2009

هل فعلا أنــا أمتــلك قلــب؟؟


ينتابني شعوور دائما....


هل فعلاً أنا أمتلك قلباً؟؟؟


وعندما اجد الاجابه واقتنع انني املك قلب..أعرف وقتها أنني املك قلبا من ورق..


نعم. انا امتلك قلبا من ورق..


قلب محطم جريح لم يبقى منه سوى ظاهره فقط


قلب قد اّلمه الزمن وجار عليه بما لا يتوقعه..


قلب من يومه لم يكره احد.ولكنه ايضا لم يحب احدا


قلب وجد فقط في هذه الدنيا ليُجرَح


قلب جريح قد اّلمته جراحه وثقلت عليه فماعاد ليطيقها


وتمنى مئات المرات لو أنه لم يعش ليرى كل هذه الجراح


جراحه لاتتوقف عن النزيف


وإن توقفت يوما جراح قلبي عن النزيف فاعلم حينها ان قلبي قد توقف عن النبض


وأن قلبي قد مات..مع انه ليست ببعيده ان يموت قلبا كان في الاصل لم يعش؟؟

هناك 21 تعليقًا:

ايام زمان يقول...

ايه ده ايه ده؟؟؟
ايه اللي حصل عشان تقولي على نفسك كل ده

ماتظلميش نفسك اكتر من كدا

بس عاجباني اوي اخر جمله(ليست ببعيده ان يموت قلبا كان في الأصل لم يعش)

احساس رائع بجد

حسام غانم يقول...

جميلة جدا

واحساسها عالي

وفعلا آخر جملة دي جامدة جدا


تحياتي ليكي

mohamed ghalia يقول...

حضرتك يافندم فكرة مدونة نظرة إحنا جروب من أربع شباب كل واحد ليه اسلوب مختلف فى الكتابة
بنحاول نناقش قضايانا كشابان ومحتاجين مناقشتكم معانا
عشان نوصل لحلول منطقية
دمتى فى سعادة
سعيد بتواجدك بنا

salma mohamed يقول...

ياااااه
امال انا بقى اقول ايه من كتر اللي جرالي,
كلماتك وجعتني,
وفعلا ختامه مسك,آخر جملة حلوة جدا,
ربنا يداوي جراح قلبك ويفتح شباكك الموارب ده (:

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

أسأل الله أن يحيى قلبك بنو القرآن
ويسعد فؤادك ببهجة الإيمان

إحساس جمسل وكلمات رائعة

اقصوصه يقول...

نمن منا

لا يملك قلبا داميا

في زمن كهذا

انعدمت فيه طيف الوفاء

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
على اظن ان منار بتكلمي عامة مش على لسان منار وبس وعشان كده الكلام ممكن يمس قلوب ناس كتير منهم
خصوصا انا في افترة دي بالذات
انا متابع المدونه من اول ما اتعملت وعجباني جدا افكارك وشايفها في تقدم مستمر
عجبتني اوي المسرحية و البقاء لله في قريبة صاحبيتك
بجد بجد بتمنالك انتي ومدونتك التوفيق
استمري
ربنا يوفقك ويعزك ويكرمك
محمود أبوالعزم

blue-wave يقول...

كل قلب فى الدنيا
فى سبات
ينتظر فقط من يوقظه
كى يعطيه كل ما بداخله من حب وحنان
اذا
فلتنتظرى
وربنا معاكى

منــار فايد يقول...

ايام زمان

متشكره اوي اوي لمرورك
انا عارفه اني مقصره معاكي
وابقي معليشي ابعتيلي اللينك بتاع المدونه بتاعتك عشان ضاع من عندي

منــار فايد يقول...

د/حسام غانم

مرسي جدا لمرور حضرتك الرائع
وانا من المتابعين لمدونتك الرائعه

منــار فايد يقول...

د/ محمد انا كده فعلا فهمت الفكره
واتضحت الامور بالنسبه ليا

ان شاء الله احاول انشر مدونتك
ويارب تطلعوا على قد المسؤؤليه وربنا يعينكم

ومرسي جدا لمرور حضرتك

منــار فايد يقول...

سلمى محمد

حبيبه قلبي نورتيني بجد والله
وربنا معاكي علطول ومعانا كلنا
وياريت ماتنسيش ابدا اخر كلام قلتهولك وانا لسه على قد الكلام ده
ويارب علطول انتي تمام

منــار فايد يقول...

د/ياسر عبد افتاح
امين يارب على دعوت حضرتك الجميله دي
والف شكر على المرور

منــار فايد يقول...

اقصوصه وblue wave
نورتوني
جدا
جدا
جدا
وان شاء الله نظل اصدقاء

منــار فايد يقول...

دكتور محمود ابو العزم
كم اسعدني مرورك جدا
ومرسي جدا على الدعوات الجميله دي
ومبسوطه جدا جدا ان مدونتي عجبت شاعر رائع زيك
يارب يفضل ده علطول
وتصبح من المتابعين لمدونتي

أبو العريف يقول...

اسلوبك جميل قوي
بس ليه اليأس ده
خليكي متفائله

قوليلي ليه قلبك ورق
مايكونش ليه قلبك حرير
لا بينجرح ولا يتسرق
وبكلمتين ف الشوق يطير

خليكي اقوي من كده
ومدام عنيك متأكده
انك ملاك فبلاش كده
ما يكونش ليه قلبك حرير

Asmaa يقول...

جميل يا منورة ولكن:

قلب من يومه لم يكره احد.ولكنه ايضا لم يحب احدا

معتقدش ان فى قلب محبش يا منار

مش لازم يحب حد بس أكيد حب بلده حب اهله حب كليته حب اصحابه

دمتى بكل خير صديقتى

منــار فايد يقول...

ابو العريف

مرورك اسعدني جدا
والكلام اكتر من رائع

منــار فايد يقول...

butterfly
اسماء نورتيني ياسمسم
فينك يابنتي
اكيد انتي فهمتي شويه قصدي غلط الحب اللي اقصده مش اللي انتي قاصداه

بحب اصحابي طبعا وانتي منهم واهلي اكيد

ودمتي صديقتي

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * يقول...

بصى يا جميل
انا ريتتعليقك فى مدونتى القديمة
بس هو اللينك اتغير
عملت مدونة بنفس الاسم بس اللينك اتغير
اللى هو اللى بكلمك منو دلوقتى
هستنا تعليقك فى مدونتى الجديدة وغيرى اللينك من عندك بقه
http://o0mshmsh0o.blogspot.com/

شبه إنسانه .....( سهوره ) يقول...

بعد مساء الخير طبعا
مين ده اللى قال ان مفيش قلب جواكى
انتى بجد حد جميل
جواكى إحساس راقى حتى بالأشياء
والدليل على كده معاملتك مع كل الجماد اللى حواليكى
وتانى حاجه عايزه ااقولها ميرسى على مرورك لمدونتى
لكن سامحنى انى اتأخرت عليكى فى الرد وده لظروف خارجه عن إرادتى
الأهم طمنينى عليك وصحتك عامله ايه دلوقتى
واخيرا خدى بالك من نفسك
فى رعايه الله